Smördegsöverbakad Chicken á la king



Ingredienser (4 portioner):
900-1000 g kycklingfilé
300 g färska champinjoner
½ purjolök
3 msk vetemjöl
3 dl vatten
1 dl vispgrädde
1 hönsbuljongtärning
2 st paprikor
½ tsk soja
salt, peppar
1 st rulle smördeg
1 ägg

Gör så här:
1. Skiva svamp och purjolök. Fräs i en gryta i ca. 5 min. Strö över vetemjöl. Späd med vatten och grädde, tillsätt buljongtärningen och låt koka i 3 minuter.
2. Skär kycklingfiléerna i bitar. Bryn kycklingen i en stekpanna och lägg sedan över kycklingbitarna i grytan. Låt sjuda i 5 minuter.
3. Skär paprikorna i bitar och tillsätt i grytan. Låt sjuda i ytterligare någon minut, smaka sedan av med salt och peppar.
4. Häll över allt innehåll ifrån grytan i en ungsfast form. Bred ut smördegen över formen och pensla med uppvispat ägg ovanpå smördegen. Snitta sedan smördegsytan några gånger med en vass kniv.
5. Grädda mitt i ugnen i ca. 15 min. Servera med sallad.

Tips: Om du vill kan du använda receptet med skippa steg 4 och 5 i "gör så här". Då kan du äta "vanlig" chicken á la king istället för att använda dig av smördegsöverbakning. Servera i sådana fall med ris.



Kommentarer
Postat av: öran

Mitt i ugnen som är hur många grader?

2012-09-17 @ 19:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0