Köttfärspaj med paprika



Ingredienser (4-5 portioner):

Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 msk kallt vatten

Fyllning
1 gul lök
1 st vitlöksklyfta
500 g köttfärs
1 dl chilisås
2 st paprikor
10 st körsbärstomater

Äggstanning
3 st ägg
2 dl gräddfil
1,5 dl riven ost
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
1. Börja med pajdegen: Hacka samman vetemjöl och smör i en bunke. Tillsätt det kalla vattnet och arbeta ihop till en smidig pajdeg. Täck degen med plast och låt den vilja i kylskåpet i ca. 30 min.
2. Tumma ut eller kavla ut degen i en rund pajform (ca. 24 cm i diameter). Nagga botten och förgrädda mitt i ugnen i 225 grader i ca. 10 min.
3. Påbörja fyllningen: Hacka löken och fräs i en stekpanna i några minuter. Tillsätt sedan köttfärsen och fräs den tills den är klar. Tillsätt chilisås och låt puttra i någon minut. Häll färsen i det förgräddade pajskalet.
4. Äggstanning: Vispa ihop samtliga ingredienser till äggstanningen och häll över pajen.
5. Skiva paprikan och halvera körsbärstomaterna och garnera pajen.
6. Grädda köttfärspajen mitt i ugnen i ca. 35 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0